I torsdags hade ledningen en krisövning inplanerad. Två medarbetare från Kinda kommun kom hit och tränade oss förvaltningschefer och kommunstyrelsen. Det var en nyttig upplevelse. Vi samlar nu på oss alla erfarenheter vi kan för att stå bättre rustade vid krislägen. Stort tack!, Pär och Malin. Ni har verkligen hjälpt oss!
Mötet med regionförbundet förra veckan gick bra. Vi diskuterade mest infrastrukturfrågor och framförallt tåg... Den frågan ventilerades även med Michael Leijonhud från Hultsfred som var här i måndags och träffade Micael Glennfalk och mig. Vi har ju ett gemensamt infrastrukturkansli - Kinda, Vimmerby, Hultsfred och Högsby kommuner där Leijonhud är vår gemensamma samordnare. Ju mer insatt jag blir så ökar medvetandegraden om hur viktig denna fråga är för oss! Provade själv på att åka till Stockholm med tåg i tisdags och det fungerade utmärkt. Annat var det i december då jag tror jag fick vänta sammanlagt 7 timmar på olika ställen och var inte hemma förrän mitt i natten.
Linköpings universitet har beslutat att förlägga ett bolag här i Vimmerby som heter NCU AB. Just nu pågår en massa förberedelser. Vi hade företrädare här från universitetet i Linköping på vår ledningsgrupp i fredags. Som när det gäller allt utvecklingsarbete så är inte alla konturer tydliga från början men det här är verkligen en spännande utvecklingsfråga för Vimmerby kommun. Min fråga var om det är vanligt att universitetet har bolag i andra kommuner utanför universitetet. Jag fick svaret att vi i princip är unika. Hur tar vi tillvara på denna möjlighet?
I eftermiddag/kväll är det dags för ett nytt möte mellan Hultsfred och Vimmerby kommuner för att diskutera vår gymnasiesamverkan.
I morgon fredag har jag bjudit in alla chefer som arbetar inom Vimmerby kommun till ett frukostmöte. Det känns riktigt bra att få träffa alla chefer som har en så viktig roll i vårt nu inledda utvecklingsarbete!
Det som mest snurrar runt i mitt huvud annars är Parkinsons lag om byråkrati som jag läste om i Dagens Samhälle - "Arbetet expanderar tills den tillgängliga tiden fyllts ut" lyder portalparagrafen. Med tanke på vårt kostnadsläge behöver vi effektivisera tjänsteproduktionen och det blir nödvändigt för oss att minska den tillgängliga tiden för en arbetsinsats. Enligt chefredaktören kan man "banta antalet tjänstemän och låta de kvarvarande utföra samma arbetsinsats som tidigare" Enligt chefredaktören ligger här "den beska kärna som ingen vågar bita i". Håller ni med?

Kommentarer