Nystart

Ja, det känns faktiskt så!

Tidigt på måndagsmorgonen startade vi upp en ny projektgrupp som ska utreda förutsättningarna för ett ev. medlemskap  i kommunalförbundet IT-SAM. Med i gruppen finns representanter från oss som har IT- och ekonomisk kompetens samt representanter från IT-SAM. Det känns mycket inspirerande att träffa gamla arbetskamrater som jag arbetade med i Kinda kommun för några år sedan. Jag är verkligen imponerad av deras mångåriga systematiska utvecklingsarbete.

Igår hade vi CESAM - möte. Det är vårt övergripande samverkansorgan där jag och representanter från personalavdelningen varje månad träffar fackliga organisationer för att samverka kring kommunövergripande frågor. Det är ett mycket viktigt forum för mig där vi kan informera varandra, diskutera angelägna frågor och göra överenskommelser om sådant som vi är överens om.

Idag har det varit kommunstyrelsesammanträde i princip hela dagen. Det har varit mycket spännande.  Det var ett möte fyllt av energi, vilja och engagemang! Jag tror att alla verksamheter i kommunen ganska snabbt kommer att märka av ökade krav på olika sätt. Det kan handla om hur underlag ska utformas och presenteras men också om ett generellt krav på en ökad utvecklingstakt.

I morgon onsdag kommer regionförbundet i Kalmar på besök. Micael Glennfalk och jag kommer att diskutera angelägna frågor med dom. Det kommer säkert att handla en hel del om framtidsfrågor som IT, infrastruktur och kompetensförsörjning.

För övrigt lägger vi på kommunstyrelseförvaltningen mycket energi på att verkställa det effektiviseringsbeslut som kommunstyrelsen fattade i december som handlar om att ta bort flera tjänster.

Kommentarer

  1. Hoppas att ni hade ett bra möte med Kalmar. I Kinda har vi stora förhoppningar att vi kan kraftsamla och skapa en östra götalandsregion där både Östergötland och Kalmar ingår

    SvaraRadera
  2. Ingela i Vimmerby17 januari 2011 kl. 19:04

    Hoppas jag också! Vimmerby behöver kraftsamla norrut!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar