Jag började måndagen med ett verksamhetsbesök. Enhetschefer inom området Funktionshinder, sjuksköterskor, arbetsterapeuter och sjukgymnaster har sin bas i samma byggnad som Träningshuset i Vimmerby. Jag har tidigare undrat hur lokalerna ser ut och blev positivt överraskad. Jag gick en rundvandring med chefen för den kommunala hälso- och sjukvården och träffade många pigga och glada medarbetare!
Jag träffade även VD:n för ALV för första gången i måndags. Vi hade ett intressant samtal om upplevelser av den kommunala organisationen, förväntningar och om den stora äran i att bli utsedd till Årets chef i landet m m.

Kommunstyrelsen hade sammanträde under tisdagen och ett 30-tal ärenden avhandlades. En hel del viktiga frågor fanns på ärendelistan. De flesta större frågor var inte beslutsärenden utan informations- eller diskussionsärenden. Många av dem kommer sannolikt ha stor påverkan på sikt. Kommunstyrelsen började med ett besök från IT-SAM. Det var VD:n och kommunalråden i Kinda och Åtvidaberg som berättade om deras "resa" sedan samverkan startade inom IT-området, år 2005. Andra aktuella frågor just nu är budget och avtalspensioner. Den senare är enligt min uppfattning en historia med besk eftersmak!
Det är inte bara inom IT-området vi diskuterar samverkan med andra kommuner. Vi har nu inlett diskussioner med Hultsfreds kommun om en samverkan inom miljöområdet. Jag och min kollega i Hultsfred har fått i uppdrag av våra respektive politiker att utreda hur ett eventuellt avtal kan se ut.

Kinda kommun har nominerats till Sverige kvalitetskommun! Jag blir inte ett dugg förvånad. Där har ett långsiktigt systematiskt utvecklingsarbete bedrivits under många år. Jag slutade arbeta där i årsskiftet 2006-2007. Redan då fanns en struktur som jag vet håller än i dag och som sedan har vidareutvecklats. Tidigare vinnare har respekt med sig, Botkyrka, Umeå, Lomma och Stockholm. Kinda konkurrerar nu med Kungsbacka, Nacka, Uddevalla och Östersund. Bara att bli nominerad är ju mycket ärofullt och häftigt!

Jag vill önska er alla en riktigt skön påskhelg!