Nu ska jag snart åka på kommunchefsträff i Oskarshamn. Jag ska hämta min kollega i Hultsfred och ser fram emot att få tid att diskutera gemensamma samverkanslösningar med honom.

Den här veckan  har jag annars ägnat en del tid åt att kontakta andra kommuner för att diskutera hur de lagt upp sitt näringslivsarbete. Vimmerby kommun är en av de kommuner som tappat flest placeringar på näringslivsrankingen sedan 2007. Det är inte bra! Att komma med olika (bort)förklaringar av olika slag eller säga att rankingen i sig inte har någon betydelse är att slösa energi. Oavsett vilket kvalitetsresultat som vi tar del av och granskar så säger en enskild undersökning aldrig hela sanningen. Men är man nyfiken och lyhörd kan man snart se olika mönster och pekar de sedan i samma riktning så kan jag konstatera att vi har ett utmanade uppdrag framför oss.

I måndags träffades ledningsgruppen för invandrarfrågor. Vi ska nu få till en överenskommelse om etableringsinsatser för nyanlända med arbetsförmedlingen.
Vi har sedan våren 2010 ett s k FAS- projekt i kommunen (Fokus på arbete och studier). När redovisningen görs hur många som passerat genom verksamheten för att komma vidare i studier och arbete tycker jag att det låter som ett riktigt bra resultat. Vi diskuterar dock en hel del i gruppen om de personer som står längst ifrån arbetsmarkanden - Hur ska vi lägga upp arbetet för att stötta dessa personer? Det var inte på något sätt idétorka men alla frågor landar nästan alltid slutligen i  - Hur ska detta finansieras?

Jag har även träffat den verksamhetsansvarige för Astrid Lindgrens hembygd (ett leaderprojekt) den här veckan. Jag fick en bra genomgång och vi började genast spåna om ett nytt projekt som jag förhoppningsvis snart här kan återkomma till.

Så var det klart med rekryteringen av kommunsekreterare. Grattis Ewa Gunnarsson som nu fått jobbet!

Ha en riktigt skön helg!

Kommentarer