Snart semester...

Ja, detta blir mitt sista blogginlägg innan min semester börjar. Jag är åter i tjänst den 22 augusti. Första veckan är personalchefen tf kommunchef och sedan ekonomichefen i tre veckor.
De sista två veckorna har varit suveräna. Jag har hunnit med en massa saker och faktiskt hunnit förbereda en del inför hösten. När jag är tillbaka så är det full fart igen, det är jag säker på!

Jag har ägnat mig en hel del åt omvärldsbevakning och tagit del av det som varit framgångsrikt i andra kommuner, framförallt kring de områden jag beskrev i förra inlägget som är högakutella för oss att jobba med framöver. Just nu har jag fastnat för en CKS rapport som beskriver "Organisatoriska förmågor och egenskaper för förändring". Där beskrivs fem egenskaper som utmärker framgångsrika organisationer:
  1. En positiv befolkningsutveckling
  2. Ett utvecklat samarbete inom kommunen och med andra kommuner
  3. En ny ledningsorganisation - tydlig kommunchefsroll och sampratad ledningsgrupp
  4. Stärkt ekonomifokus - Ekonomin i fokus och kostnadseffektivitet är centralt
  5. Tillämpandet av långsiktigt verkande informella avtal - en överenskommelse eller samsyn i botten som har en fundamental betydelse för ställningstaganden för kommunens utveckling
Rapporten handlar egentligen om hur en kommun handskas med besvärliga situationer, d v s kris
För att ha en bra grund att stå på när oväntade händelser sker så bör man ha en struktur bestående av fem egenskaper: Tidig uppmärksamhet på misstag, ovillighet att förenkla så att viktiga förklaringar missas, känslighet för verksamhet i frontlinjen där arbetet utförs, förmåga att vara dynamisk men samtidigt stabil och att ha respekt för den expertis som finns inom organisationen. Ja, jag håller nog med om ovanstående.

Jag har också tagit del av "Den innovativa kommunen - lärdomar från åtta kommuner och relevant forskning". Kommunerna är Haparanda, Umeå, Åre, Nacka, Botkyrka, Vara, Lomma och Malmö. Jag har också tagit del av erfarenheter av införande av privata utförare i Nacka, Järfälla och Linköping och SKL:s (Sveriges kommuner och landsting) rekommendationer om införande av resursfördelningsssystem och deras rapport om "Jakten på effektivitet". Det finns så många bra exempel som vi kan ta lära av och ta delar av i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Vi behöver knappast hitta på något nytt själva. Det känns i och för sig ganska bra eftersom jag tror att vi får lägga mycket kraft på dialog och diskussioner i syfte att skapa förståelse och förhoppningsvis delaktighet till nödvändigt förändringsarbete! Det vill säga HUR-frågorna ( processfrågorna). Vi får inte "hamna mer i bakvattnet".
Under morgondagen planerar jag för att ägna mig åt styrmodellsfrågan sedan tar jag ledigt...

Ha´det bra till dess!

Kommentarer