I måndags kväll var Micael Glennfalk och jag i Ydrefors på medborgardialog. Vi var där tillsammans med kommunledningen i Kinda respektive Ydre kommuner. Vi hade en bra dialog om aktuella frågeställningar bl a fiberutbyggnad, vinterväghållning, skötsel av vandringsleder och vilka möjligheter som finns i respektive kommun till hjärtstartare. Jag har skickat vidare de synpunkter vi fick till respektive förvaltningschef inom kommunen. Ydrefors har verkligen ett speciellt geografiskt läge. Regionfrågan är ju inte minst viktig för de boende där...

Den här veckan har vi planerat för intervjuer kring näringslivschefstjänsten som ska äga rum nästa vecka. Det ska bli spännande och jag ser verkligen fram emot att någon snart kommer att finnas på plats. Inte minst märktes det på den första strategidagen som anordnades av Micael Glennfalk igår den 27 oktober på Näs. Rubriken var " Ett av årets viktigaste möte i Vimmerby!" Mötet handlade i första hand om innovation, lek, kultur och design. Micael kommer säkert att kommentera denna dag i sin blogg. Utifrån mig som befinner mig i tjänstemannarollen blev det mycket lyckat. Vi hade intressanta besökare som tillförde "det där lilla extra" Vi kommunala tjänstemän var välrepresenterade och jag har under dagen hört mötet beskrivas i positiva ordalag. Moderator under dagen var Kristina Alsér som är landshövding i Kronoberg men som så tydligt även brinner för sin hemkommun. Vi hamnade under kvällen vid samma bord. Jag fick då tillfälle att höra om hennes beskrivning av länsstyrelsens utvecklingsresa. Verkligen imponerande! Vi verkar ha samma syn på ledarskapets betydelse och "igenkänningfaktorn" var hög när vi delade erfarenheter.

Alla chefer har den här veckan fått utbildning i ny lönestrategisk plattform. Detta inklusive lönekriterier som ska gälla framöver. Ledningsgruppen är överens om att vi vill använda det här materialet och ska nu stämma av med våra fackliga organisationer som också deltog i utbildningen så vi är överens om tagen. Alla medarbetare kommer att få ett utbildningstillfälle innan året är slut.

Jag är ju mentor och har träffat min adept den här veckan. Det var ett möte som gav mig ny energi. Härligt med människor som verkligen kämpar hårt för att utveckla både sig själva och sitt verksamhetsområde.

Dagens ledningsgrupp har framförallt handlat om information - intern som extern, i normalläge och i kris. Nyttiga diskussioner där alla bidrog. Beslut togs om inriktningar som kommer att leda till ett förbättrad struktur inom området.

Kommentarer