Måndagen började med företagsfrukost på stadshotellet. Temat denna gång var översiktplan. Plan och byggavdelningen vill ha in synpunkter och tankar från så många som möjligt hur planen ska se ut för att utveckla Vimmerby. Det kan handla om bostadsområden, industriområden , infrastruktur m m . Det som framkom direkt under detta möte var vikten av att kommunen snabbt får fram tillgänglig industrimark. Det andra temat handlade om en annan viktig infrastrukturfråga nämligen utbyggnad av fiber. VD:n i kommunalförbundet IT-SAM informerade om hur den typen av utbyggnad gått till i andra kommuner. Utbyggnad av fiber är en nödvändig satsning för att människor ska kunna leva, verka och bo i vår kommun.

I tisdags var jag i Ödeshög och träffade de andra kommuncheferna inom IT-SAM. Jag tror inte att jag varit i Ödeshög förut. Jag åkte på en krokig väg där jag till slut trodde att jag skulle möta mig själv...På hemvägen fick det bli Mjölby, Linköping. Det var första gången jag deltog i den här typen av möte. Det var bra diskussioner och samverkansandan är mycket god. Vi gick igenom alla projekt som är pågående och de som är på gång.  Vi pratade om E-strategi, användarpolicy, SITHS-kort som är en fysisk och elektronisk ID-handling som du kan logga in med och som innebär så många möjligheter framöver. I Kalmar län ligger vi långt framme när det gäller detta arbete. Våra sjuksköterskor inom omsorg och skolhälsovård är först ut. I Östergötland ska man nu påbörja arbetet.
En viktig punkt handlade naturligtvis om Vimmerby kommuns ansökan om medlemskap i IT-SAM. Verksamhetsmässigt kommer arbetet att påbörjas vid årsskiftet. Det har egentligen redan kommit igång inom flera områden. Formellt kommer alla fullmäktigeförsamlingar i de 6 kommunerna att fatta sina beslut i mars/april. Det finns i dagsläget inget som talar för att någon kommun inte vill ha Vimmerby med. Jag kände mig mycket välkommen.

Under onsdagen hade vi en bra avdelningschefsträff på kommunstyrelseförvaltningen. Vi hade besök av teknik och service som informerade om lokalvårdsorganisationen och vi pratade bl a utbildningsbehov, personalbefrämjande aktiviteter och sälj av juristtjänst till Kinda och Hultsfred.

Kommentarer