En efter en insjuknar i min omgivning. Årets influensa verkar inte vara att leka med... Jag hoppas verkligen jag klarar mig från det eländet.

I tisdags trodde hela ledningsgruppen att vi skulle ha ett vanligt ledningsmöte. Räddningschefen Tommy Lindström hade sedan tidigare förberett mig att en övning skulle ske denna dag. Jag hade svårt att hålla masken, göra dagordning, prata med olika personer som ska besöka oss när jag egentligen visste att det inte skulle bli något möte... Efter ungefär en halvtimme kommer då Magnus Karlsson på kansliet in och meddelar att vår hemsida var hackad. Dessutom spreds där information om förorenat vatten i Södra Vi. Nu var det igång! Krisledningsgruppen som tillika är kommunens ledningsgrupp aktiverades och flyttade över till det sammanträdesrummet som ska användas vid krissituationer. Informationsgruppen aktiverades som har en mycket viktig roll vid krissituationer. Senare inträffade en brand på Eken med flera döda och med evakuering som följd. Ja, det var verkligen dramatik med "riktig" presskonferens m m. Jag tycker att vi klarade det riktigt bra! Det finns alltid saker att förbättra. Dom ska vi nu sammanställa och lära oss av. Feedbacken till oss efteråt var positiv och gav oss även användbara tips och råd. Stort tack till Kinda kommun, mediakonsult, press, polis och interna medarbetare i Vimmerby kommun och VEMAB som hjälpte oss att förbättra krishanteringen.

Torsdag och fredag har jag varit i Motala på CKS kommunchefsnätverk. Bra dagar med syfte att utveckla det personliga ledarskapet och ledarskapet för grupper. Vi fick kunskap om grundaffekter, skammens kompass, härskartekniker, skuld och skam samt feedback. Lennart Kågström som tillhör kursledningen säger" en ledare som inte är medveten om vad skam innebär är som en elefant i en porslinsbutik" och "Skam hjälper oss att hitta gränser". Han säger också " skam är något som alla känner men få eller ingen pratar om". "en maktlös ledare är ingen ledare. Ledarskap är synonymt med makt. Vanligtvis har man på ett eller annat sätt makt över andra människor. Det blir därför ändå viktigare för en ledare att vara medveten om hur vi alla förhåller oss till skuld och skam". Det var bra dagar och många erfarenhetsutbyten. Vi fick också ta del av intressant information om Motala kommun av min gode kollega Peter Ingesson.

Kommentarer