Idag har vi haft ledarforum i Plenisalen på stadshuset. Tur att det var ett mycket bra innehåll för det var kallt! Värmen inomhus hänger inte riktigt med när det är så kallt ute som det var under natten. De flesta ledare i kommunen var på plats, CESAM, oppositionsråd och några medarbetare som går programmet  - Ledarutveckling över gränserna. (ledarskapsprogram med 7 andra kommuner).

Vår första gäst var Johan Graffman som berättade om processen inför den turismstrategi där kommunfullmäktige också fattat ett beslut om inriktning. Därefter fortsatte Patric Engqvist att berätta om vårt destinationsprojekt. Det är nu viktigt att kommunens förvaltningar tänker till om vi kan genomföra några utvecklingsprojekt inom kommunen för att utveckla destinationen Vimmerby. Den kommunala organisationen måste gå i takt med näringslivet, i det här fallet besöksnäringen. Vi är alla viktiga ambassadörer!
Det ambassadörskapet har Bertram Stenlund och Martin Snickars skött alldeles exemplariskt. De har som ni kan se på kommunens hemsida vunnit ett fantastiskt fint pris som blivit nationellt uppmärksammat på ett sätt som svårt att förstå vidden av för många av oss.

Sedan var det dags för retorikexperten, Elaine Eksvärd. Hon höll en mycket inspirerande föreläsning om vikten av tonläge, kroppspråk, balans mellan ethos, logos och pathos samt härskartekniker. Här behövs träning och åter träning, det är uppenbart.

Den här veckan har jag träffat min nya adept som går ledarprogrammet inom ramen för CKS. Vi fick en god kontakt. Det ska bli inspirerande och roligt att ses ett antal gånger under våren.

Jag har varit och hämtat min "Gods och Gårdar" i veckan. När jag började jobba i Vimmerby behandlades detta ärende, d v s att kommunen skulle stödja projektet som handlar om att inventera och dokumentara just gods och gårdar i Kalmar Län. Jag har just köpt ett exemplar privat och jag tycker den ser kanonfin ut. Jag har även den tidigare versionen från år 1939, så det var verkligen dags igen, en kulturskatt.

För övrigt är nu Springsteen biljetterna säkrade till två koncerter i maj - härligt! Det är nog också svårt för någon "ej initierad" att förstå vilken pärs det innebär när dessa biljetter släpps... :)

I morgon blir det ett besök på Näs!

Kommentarer

  1. Jag håller med dig! Vilken tjej hon är Elaine. Jag har också skrivit en post om hennes föreläsning och även lite om boken härskartekniker som jag köpte på plats.

    http://mony71.blogspot.se/2013/02/snacka-snyggt.html

    SvaraRadera

Skicka en kommentar