I tisdags fick kommunstyrelsen en genomgång av Greppet 2.0 enligt plan.

Vår utvecklingsstrateg gick igenom läget kring befolkning och arbetsmarknad. Min uppgift var att gå igenom kommunövergripande utmaningar. Jag berättade även om våra största utmaningar inom samhällsbyggnadsområdet och inom hela socialtjänstens verksamhetsområde eftersom samhällsbyggnadschefen Miklos Hathazi och socialchefen Anette Nilsson ej hade möjlighet att vara med. Därefter fortsatte Birgitha Sahlin genomgången när det gäller barn och utbildningsområdet. Anders Helgée drog förutsättningar inom miljö och bygg/mät och karta, Anders Eriksson om läget inom Kultur och fritid. Sedan följde personalområdet som presenterades av personalchef, Monica Bergh och Vimmerby kommuns ekonomisk a förutsättningar fick man av Helena Sjöholm som är administrativ chef.
Det blev nog en tuff genomgång, mycket information på en gång. Utmaningarna är stora. Jag tycker att vi fick fram det budskap vi planerat, alla gjorde det mycket bra! Nu väntar politiska diskussioner och direktiv om vad man vill skicka med till oss tjänstemän för att vi ska kunna fortsätta med budgetarbetet inför 2014-2015.

Samverkansmöte i Västervik i onsdags. ( kommunalråd och kommunalchefer) Även Hultsfreds kommun fanns med. Vi diskuterade kompetensförsörjning, infrastruktur och regionfrågor.

I onsdags kväll var det dags för det årliga evenemanget när vi uppvaktar de medarbetare som arbetat hos oss i 25 år. Kommunens bjuder på middag och man får motta en gåva (som man själv har själv valt för ett visst belopp). Vi fick en trevlig stund tillsammans där jag hamnade i ett sällskap från olika verksamheter inom äldreomsorgen i kommunen och Vimarskolan.

Jag har också haft ett antal VD- möten den här veckan. Jag har träffat Roger Carlsson på VEMAB, Kjell- Åke Hansson på Näs och Jan Erixon på Vimarhem.

Fredagseftermiddagen har ägnats åt kommunchefsmöte inom IT-SAM i Kisa. Ett produktivt möte.


Kommentarer