Idag har jag varit på barn- och ungdomsforum på Fabriken i Vimmerby. Med fanns politiker från nämnder och ledande tjänstemän. Artikel 12 i Barnkonventionen säger - Barn har rätt till inflytande. Det här mötet handlar om det. Mötet är noga inplanerat i årsagendan och ett viktigt steg för att utveckla vårt arbete i Vimmerby. Det var tredje gången för mig. Aldrig annars träffar jag så många ungdomar på en gång och har möjlighet till att "lyssna in" kring vilka frågor man lägger sin energi.

I tisdags hade vi en hel utbildningsdag med Axel Danielsson. Sist han var här i november hade vi utbildning kring roller för politiker och tjänstemän. Vi var inne på det även denna gång även om temat var: Kommunerna och de kommunala bolagen. Kommunernas möjlighet och skyldighet att styra sina bolag. Många politiker på plats och även tjänstemannaledningar från bolagen och kommunen samt revisorer. Syftet med dagen var att utifrån ett kommunalt perspektiv klargöra förutsättningarna för en effektiv ägarstyrning av kommunala aktiebolag. Utbildningsdagen koncentrerades på att klargöra vilka förutsättningar det kommunalrättsliga regelverket ger för en effektiv ägarstyrning. Mitt uppdrag som VD i koncernen är att möjliggöra en effektiv och flexibel kommunkoncern. Det har så här långt gett mitt uppdrag ytterligare en spännande dimension och mycket "lärande".

I onsdags var det företagsfrukost på Näs. Bra information och jag fångade även några viktiga förbättringsfrågor som jag tagit med mig tillbaka.

Har även hunnit med att träffa min adept i veckan och CESAM (facken) i måndags förutom allt arbete och tänk kring pågående budgetarbete...

Känner mig nöjd med veckan. Nu är det fredag, härligt!



Kommentarer