Äntligen midsommar. Men vad har hänt med vädret?
Kort arbetsvecka. Jag tänker vara ledig så mycket som möjligt i morgon för att förbereda midsommar som ska firas hemma hos oss. Hela släkten samlas (på min pappas sida). Var och en har ett givet ansvar för någon viss del av det man måste äta en midsommarafton. Jag ser fram emot fredagen!

"Avhopp"
Den här veckan har annars präglats av att vår administrative chef, Helena Sjöholm sagt upp sig. Jättetråkigt för oss men jag är ändå glad för den tid som hon funnits hos oss.
Jag har här skrivit om det så många gånger d v s om vikten av att kunna rekrytera och behålla kompentent arbetskraft samt om vikten av att satsa på de medarbetare som redan finns hos oss. Konkurrensen är stenhård och kommer att bli ännu svårare. Personer med attraktiv bakgrund och erfarenhet får kontinuerligt olika erbjudanden och den riskfaktorn kommer sannolikt att öka. Det här är i särklass mitt största orosmoln.

Skadegörelse
Jag kom på att jag skrev ingenting om Källängsparken förra veckan... Jag blev uppmanad att komma ner och" titta på eländet"! Tragiskt för alla! Det här kostar kommunen en massa onödiga pengar som absolut skulle komma till bättre nytta på andra ställen. Mest tänker jag på medarbetarna på parkavdelningen som gjort ett så bra jobb och sedan fick börja varje morgon med att städa, sanera och plantera flera gånger om. Vi fick dessutom hyra in vakter. I säkerhetsrapporten står att läsa att "berusningsgraden var hög" under flera kvällar. Jag tycker att detta är riktigt allvarligt. Det här kan ingen enskild part lösa själv. Här krävs kontinuerlig dialog med ungdomar om konsekvenser, föräldrar, polis och olika kommunala förvaltningar i samverkan och kanske också även vakter fortsättningsvis. Vi kommer att dra lärdomar, samverka bättre och generellt minska acceptansnivån. Kommunen polisanmäler allt som framkommer i denna väg.

Vackra Vimmerby
På kommunstyrelsen fick vi intressanta dragningar av tre olika arkitektbyråer om "Vackra Vimmerby". Håll utkik de närmaste dagarna om mer info på hemsidan och på biblioteket.

Lunden
Vi hann också med ett studiebesök på vår nya finfina förskola, Lunden. Fastighetsförvaltare, Malin Starenflykt har hållit samman projektet på ett mycket bra sätt och förärades med en "guldmedalj" av kommunalrådet Micael Glennfalk. Här känns det som att miljön skapar de bästa förutsättningarna för att skapa trivsel och ett bra klimat för både barn och medarbetare!

Jag önskar att ni alla får en riktigt härlig midsommar!

Kommentarer