Tillbaka igen efter en härlig semester! Jag har varit i Kina, Hong Kong och Thailand. Jag känner mig rik på upplevelser och tacksam över att allt gått så bra. Det mänskliga klimatet på våra besöksmål skiljer sig åt en hel del. Det där varma och vänliga förhållningssättet som jag så många gånger har hört talas om när det gäller Thailand kan bara bekräftas, även av mig. Världen är liten ibland. I 20 - miljonersstaden Peking mötte jag en förre detta kommunanställd och i Krabi verkar många Vimmerbybor funnit sitt favoritresmål...

Nu tillbaka i arbete. Det känns mycket bra. Trots att den här veckan har inneburit ständigt arbete under vaken tid så är jag ständig optimist. Det blir bättre!

Vi fick en ny ordförande, Ingela Nilsson Nachtweij på kommunfullmäktige i måndags kväll,. Hon klarade ut det första sammanträdet på ett utmärkt sätt.

På kommunstyrelsen i tisdags fick vi information av Lena Nimhed om en satsning kring Högskole- och universitetsutbildning i norra Kalmar län: Hultsfred, Vimmerby och Västervik i samverkan, där vi även fått medel från regionförbundet.
Vi fick även en rapport av Städledare Marina Davidsson om lokalvården i kommunen. Min egen bild är att det skett ett riktigt lyft för lokalvården. Jag tycker att man gör ett mycket bra jobb utifrån de förutsättningar man har.

I onsdags hade vi en krisövning. Koncernledningen övade händelse av förorenat vatten. Utifrån de förutsättningar vi hade med många frånvarande och sjuka tycker jag att vi löste uppgiften väl. Vi fick en del nyttig feedback som vi tar med oss när vi nu jobbar vidare med att utveckla krisberedskapen. På det temat har vi också haft besök från MSB (myndigheten för samhällsberedskap) i veckan. Vi har uppgraderat vår utrustning för att stå bättre rustade i händelse av kris. Det har under lång tid pågått ett arbete som samordnats på ett föredömligt sätt av Janne A på fastighetsavdelningen. Naturligtvis har också flera medarbetare från IT-Sam funnits med och även ett antal externa företag har varit involverade för att det hela skulle gå i lås.

Kommentarer