Trendspaning:
Tog
i veckan del av trendspanaren Peter Siljeruds tankar kring framtidstrender. Han
är Trendspanare på Futurewise.
”Aktivitetsbaserade
kontor, tongivande entreprenörer, äkthetslängtan och datorer som konkurrerar om
jobben. Det är den framtid vi går till mötes inom fem år” säger Peter Siljerud.
Han är föreläsare och författare till boken 100 trender: din guide till
framtiden.
Han
lyfter bl a fram.
- Färre traditionellt anställda. Det är en tydlig trend. Snabb omställningsförmåga och mer inhyrd personal.
- Mekaniska och tjänsteorienterade arbetsuppgifter kommer att minska, tas över av datorer. En bra strategi för framtiden är alltså att bli bra inom områden där datorer inte konkurrerar tex nätverkande och innovation.
- Om man vill vara attraktiv i framtiden bör man leverera mer än vad som förväntas, vara kreativ, komma med förslag på hur verksamheten kan förbättras. Arbetsgivarna vill ha ökad effektivitet.
- Kontorslandskapen är på väg bort, fler kommer jobba hemifrån eller på annan plats. Vi kommer att utgå från aktiviteten och därefter välja arbetsrum. Egen arbetsplats blir förlegat. - Viktigt med varumärke, färg och grafisk profil. Ge uttryck för den egna kulturen.
- Chefer måste hitta bra sätt att ge bekräftelse till sina medarbetare och ge arbetsuppgifter som stämmer överens med medarbetarens egna mål.
- Rekryteringen kommer i högre grad påverkas av andra personers omdömen tex via yrkesnätverk i olika sociala medier.
- Vanligare med digitala tester och auditions som visar på social förmåga i urvalsprocessen.
- Vi går från att arbetet uppfattats som en plåga - plikt - driftiga entreprenörer till att arbetet blir ett kall (en del av de egna personliga livsmålen).
- Färre traditionellt anställda. Det är en tydlig trend. Snabb omställningsförmåga och mer inhyrd personal.
- Mekaniska och tjänsteorienterade arbetsuppgifter kommer att minska, tas över av datorer. En bra strategi för framtiden är alltså att bli bra inom områden där datorer inte konkurrerar tex nätverkande och innovation.
- Om man vill vara attraktiv i framtiden bör man leverera mer än vad som förväntas, vara kreativ, komma med förslag på hur verksamheten kan förbättras. Arbetsgivarna vill ha ökad effektivitet.
- Kontorslandskapen är på väg bort, fler kommer jobba hemifrån eller på annan plats. Vi kommer att utgå från aktiviteten och därefter välja arbetsrum. Egen arbetsplats blir förlegat. - Viktigt med varumärke, färg och grafisk profil. Ge uttryck för den egna kulturen.
- Chefer måste hitta bra sätt att ge bekräftelse till sina medarbetare och ge arbetsuppgifter som stämmer överens med medarbetarens egna mål.
- Rekryteringen kommer i högre grad påverkas av andra personers omdömen tex via yrkesnätverk i olika sociala medier.
- Vanligare med digitala tester och auditions som visar på social förmåga i urvalsprocessen.
- Vi går från att arbetet uppfattats som en plåga - plikt - driftiga entreprenörer till att arbetet blir ett kall (en del av de egna personliga livsmålen).
Spännande
tycker jag!
Ser
att flera kommuner nu finns med som utmanare eller bubblare på topplistorna när
unga talanger får välja. Kommunsektorn har en enormt stor bredd. De personer
som börjar arbeta inom det kommunala verksamhetsområdet med annan bakgrund
brukar ganska snart uttrycka att det är mycket intressanta jobb.
I
Vimmerby har vi startat upp ett arbete för att öka attraktiviteten som arbetsgivare. Vi har
haft två workshops med medarbetare från olika förvaltningar som lyft fram
viktiga områden och strategier. Materialet är ännu inte sammanställt så jag
återkommer längre fram i frågan.
1:a pris till demensverksamhet inom
äldreomsorgen i Vimmerby. Stort Grattis till vinsten!
Kommentarer
Skicka en kommentar