Det känns härligt att vara tillbaka efter en fantastiskt fin sommar där jag inte kan hitta något som helst att vara missnöjd över!
Eftersom jag befunnit mig nästan hela sommaren inom kommunens gränser har jag haft god möjlighet att studera och reflektera över vårt gynnsamma läge. Vimmerby lever sannerligen upp på sommaren. Liv och rörelse. Jag har bl a cyklat en hel del, många mil har det blivit, utforskat vägar, njutit av välskötta kommunala blommor, ätit god mat på olika restauranger i kommunen, handlat det mesta vi behövt i Södra Vi och i stadens affärer och besökt Näs och Näktergalen. Visst finns alltid förbättringspotential, men det mesta jag har sett och upplevt har varit mycket bra!

Jag hoppas att de allra flesta av kommunens medarbetare har haft det bra under såväl arbetsperiod som semesterperiod i sommar. Några grupper har haft det kämpigt, det har jag förstått, bl a sjuksköterskegruppen med både bemanningsproblematik och hög beslastning som påverkar alla anställda inom socialförvaltningen i berörda geografiska områden. Det jag har framfört till ledningen inom socialförvaltningen är i alla fall att anhöriga som jag mött till brukare med komplicerade vård och omsorgsbehov varit mycket nöjda med de tjänster man fått. Ni har gjort ett fantastiskt bra jobb, ibland under svåra förhållanden. Jag hoppas att vi tillsammans kan hitta vägar för att förbättra arbetssituationen i de delar inom den kommunala verksamheten där det finns behov. För mig är det mycket viktigt att vi uppfattas som en god arbetsgivare där vi känner stolthet för utfört arbete och där vi mår bra och trivs!

De företagare jag träffat under sommaren har ofta haft begränsad ledighet p g a av högt ordertryck och tidspressade leveranskrav som speglar av sig i hela produktionskedjan, mycket jobb även för underleverantörer. Trots att det många gånger sliter så är det positivt för oss alla att kommunens företag går bra, är proffsiga och ligger i framkant och som också innebär att arbetslösheten fortsätter ligga på en låg nivå.

I måndags kväll var Micael Glennfalk och jag på medborgarträff i Ydrefors. Speciellt läge för invånarna där som vänder sig till både Kinda, Ydre och Vimmerby kommuner. Det kan ju vara svårt att hitta ingångar i en kommun och de för resonemang om aktuella frågor med tre kommuner...I Ydrefors var man för övrigt mycket nöjd med sommaren. Man har sålt välrenommerade räksmörgåsar i massor och haft stor succé med sina loppisar.

I morgon fredag åker Micael och jag till Hultsfred för ett styrgruppsmöte inom inköpsamverkan. Där ingår förutom Vimmerby Hultsfred, Högsby, Mönsterås och Oskarshamns kommuner och så Västervik där verksamheten för övrigt är basplacerad.

Varmt välkomna -  Peter Ahlberg, ny controller och Sebastian Morin, ny utredningsingenjör till kommunstyrelseförvaltningen och stadshuset i Vimmerby.

Kommentarer