Kom precis hem efter ett trevligt besök på Astrid Lindgrens Näs julmarknad. Det blev en del inköp och "småprat". Jag har idag annars ägnat dagen åt utvecklingsfrågor av regional karaktär. Östergötland bildar region nu vid årsskiftet. Intressanta reflektioner kring detta inom CKS ledarprogram där jag var inbjuden för att bidra med omvärldsbilder från ett annat län samt hur det påverkar vårt ledarskap. Den nye regionutvecklingsdirektören fanns också med under dagen, Andreas Capilla som fn är kommunchef i Åtvidaberg. Varmt Grattis till dig! Vi har haft ett mycket gott samarbete och jag kommer att sakna dig i vårt nätverk och i IT- samarbetet.

Under dagen har jag också haft kontakt med räddningstjänsten om den klass 1 varning som f n gäller kring den förväntade stormen "Alexander". Jag hoppas att den avtar innan den når våra breddgrader, bl a för julmarknaden imorgon, men också för alla som faktiskt inte har så mycket val, utan måste ge sig ut oavsett oväder tex hemtjänstpersonal.

Annars har vi haft ännu ett mycket långt kommunfullmäktigesammanträde i måndags kväll. Ledningsgruppen har också hunnit med en första avstämning med de två kommunalråden i den nya majoriteten. Bra dialog som känns nödvändig med tanke på kommande utmaningar. Dessutom bra dialog i det övergripnade samverkansorganet, CESAM med alla närvarande om både nuläge och framtid.

I torsdags jullunch med administationen på kommunstyrelseförvaltningen. Mycket god jullunch från Vimarköket och ett långt jultal av mig. Det har hänt mycket under året där jag då ville göra ett försök att förmedla allas viktiga roll för att "maskineriet" ska fungera. De flesta funktioner på kommunstyrelseförvaltningen stödjer andra för att de i sin tur ska kunna leverera goda välfärdstjänster. Sedan har vi också en del funktioner som har direkta relationer med invånare,  företagare och potentiella inflyttare eller tillfälliga besökare. Alla medarbetare är viktiga för att skapa framgång!

Jag läste att det nu är klart att högskolecentrum byter namn till Campus Vimmerby.
Fortsättningsvis samarbetar nu Campus Västervik, Campus Hultsfred och Campus Vimmerby. Det här projektet känns fortfarande mycket, mycket intressant.

Dessutom har U2 biljetter och hotell säkrats inför två konserter i Globen, i september 2015. Det är stort!



Kommentarer