Befinner mig på CKS kommunchefsnätverk i Ödeshög på Urnatur. I natt har jag bott ensam högt uppe i träden i en koja. Det var en upplevelse utöver det vanliga!
Vi hade igår besök av den förre kommundirektören i Karlstad, Anna Sandborgh som har en mycket lång erfarenhet som kommundirektör. Reflektion kring vårt uppdrag och kring de utmaningar vi har. Vi fick även information kring den nya kommunallagen där Anna Sandborgh varit en aktiv part.
Idag har vi fått ta del av den nyaste forskningen kring relationen KSO och kommunchef. Som väntat handlar mycket om tillit.

I onsdags avtackade koncernledningen och kommunstyrelsen Kjell-Åke Hansson. Kjell-Åke har varit VD på Näs sedan 2006. Jag kommer att sakna honom och hans otroliga kunskap om Astrid Lindgrens gärning och hans stora nätverk. Jag sa i mitt tal att mest av allt kommer jag komma ihåg vår delade glädje när de fick ta emot "Stora Turismpriset" förra året. Det var stort!

Vi har annars börjat ta ett nytt helhetsgrepp kring lokalfrågor i kommunen. Vi har bokat upp ett antal möten och ska nu inrikta arbetet på att hitta smarta helhetslösningar med målet att sänka våra totala lokalkostnader, helt enligt den inriktning som ges i det pågående budgetarbetet. Välkommen med inspel och förslag!


Kommentarer