Det har gått längre tid än vanligt sedan jag skrev något här... Tiden har inte riktigt räckt till. Vi har sammanställt delårsbokslut efter åtta månader och tagit fram en detaljbudget inför 2017. Som de flesta andra kommuner så klarar vi årets budgeterade resultatnivå. Via olika statliga ersättningssystem så har landets kommuner tillförts medel. Framåt ser det dock fortsatt mycket tufft ut.

Vi har haft olika typer att större möten dels ledarforum med kommunens chefer. Sedan har kommunstyrelseförvaltningens administrativa personal haft gemensamt möte. Vi fick en trevlig eftermiddag ute på vackra Ingebo hagar.
Ledningsgruppen har också haft höstens utvecklingsdagar och där fokuserade vi denna gång på "det indirekta ledarskapet".

I fredags var länstyrelsen här och hade en uppföljning kring vilken beredskap Vimmerby kommun har i händelse av kriser av olika slag. Jag, räddningschefen, Stefan Larsson samt vår nye säkerhetssamordnare, Håkan Westerback fanns med på mötet med krisberedskapsdirektören samt ytterligare två tjänstemän från länsstyrelsen.Vi har inte allt på plats, men för första gången under min tid i Vimmerby, så känns det som att vi nu kommer att få till en organisation som stödjer detta viktiga arbete på ett ännu bättre och tydligare vis.

Mest funderar jag ändå på hur vi ska stärka den lokala attraktionskraften i vår kommun. Är bekymrad över den inställningen "hur illa det står till" i vår kommun. För mig är det obegripligt. Vi bor i en kommun som har bättre förutsättningar än de flesta andra glesbygdskommuner. Citerar Kristina Alsér från gårdagens Vimmerby tidning " Vi måste fråga oss hur vi kan bli stolta över vår kommun och det är allas ansvar". " Nu är det dags för mindre gnäll och och mera kvala upp". Det gillar jag! Välkommen hem Kristina!


Kommentarer