Sitter just nu på tåget och väntar utanför Stockholm. Ett trasigt tåg står visst fast framför oss på spåret meddelar man. Jag brukar ofta hamna på tåg där något strular. Jag vet inte om det beror på otur eller om det är en frekvent företeelse.

Den här veckan har vi haft möte i advisory board inom ramen för projektet som syftar till att stärka den lokala attraktionskraften i kommunen. Ett givande möte med högt engagemang. Vi var denna gång i Gottes lada i Tuna. Vilket fint ställe! Uthyrningen av stugorna i stugbyn ligger på 60% på helår vilket är mycket bra! Vi blev väl omhändertagna, ett varmt bemötande och god mat, vilket gör att man mycket väl förstår de fina betygen man får av sina gäster. Engagemanget i Tuna är ju stort och det smittar av sig. Klart vi ska vara ambassadörer för vad som finns att göra och upptäcka i hela vår kommun. Extra stolt blir jag naturligtvis också över det som Ingemar Eklund berättar skett och sker på min egen bostadsort, Södra Vi som också präglas av många eldsjälar med ett fantastiskt engagemang. Södra Vi ska vi dessutom besöka nästa gång när vi ses i december. Sakta, men säkert, processar vi som sitter i advisory bord fram strategier för hur vi ska jobba vidare. Jag tror att det kommer att visa sig genom fler dialoger inom en rad olika mötesforum nästa år, där medborgare, företagare och ideella föreningar samtalar och "gör verkstad" inom flera olika områden tillsammans med oss på Vimmerby kommun.

I morgon är det dags för avstämning i samverkansfrågor med Hultsfreds kommun. Det ser jag fram emot.

I slutet av nästa vecka åker jag först på Kommundirektörsföreningens dagar i Stockholm. På dagordningen finns nyanländas etablering, samverkan mellan arbetsförmedling och kommun där både arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och GD Mikael Sjöberg deltar. Dessutom kommer Olle Wästberg, som nu senast haft ett uppdrag i demokratiutredningen, och reflekterar över hur vi påverkas av det amerikanska valet, Samt direktören för SIEPS, Eva Sjögren hur vi påverkas av Brexit. Katarina Barrling, fil dr i statskunskap ger sin bild över rådande partikulturer. Ja, detta blir spännande! Därefter åker jag direkt på semester. Återkommer i mitten av november.

Kommentarer