Den här veckan har det handlat mycket om lokaler och bostäder. Vi har olika grupper igång som dels löpande arbetar med samordning av lokaler inom kommunkoncernen. Vi har också en grupp som samordnar helheten kring utbud och förfrågningar av tomter, mark som ska leda till att vi på bästa och mest resurseffektiva sätt kan säkra framtida tillgång till bostäder, framförallt i Vimmerby stad. Nästa möte i den gruppen har vi på måndag.
Torsdagen och fredagen ägnades åt ledningsutvecklingsdagar med kommunens strategiska ledningsgrupp. Just nu fokuserar vi mycket på att träna och utveckla det strategiska eller indirekta ledarskapet inom kommunen. Fokus på om vi når ut i organisationen med viktiga budskap och hur det går till. Hur väljer vi våra länkar som ska vidareförmedla budskapet och hur hanskas de med det? Finns några filter mellan mig och mina länkar och hur tjocka eller tunna är dom i så fall? Det vi vet via forskningen är att om vi lyckas att få viktiga budskap att flöda på ett bra sätt så skapas tillit. Det här är därför min och strategiska chefers viktigaste arbetsuppgift för att vi ska skapa goda resultat utifrån vårt uppdrag. Med resultat menar jag då såväl ekonomi, kvalitet som medarbetarnöjdhet

Kommentarer