Det är många tankar just nu kring hur välfärdens uppdrag ska hanteras rent ekonomiskt. Jag träffade mina kommunchefskollegor inom ITSAM i onsdags när vi hade kommunchefsberedning och läget verkar ganska lika för oss som verkar i glesbygskommuner. När det gäller en del områden skiljer vi oss åt bl a nivån på kommunalskatten där Vimmerby ligger högst i Kalmar län och i jämförelse med samverkanskommunerna inom ITSAM. Vi har också som bekant många enheter på många platser inom kommunen. Budgetberedningen fortsätter sitt arbete nästa vecka.

Idag har vi för övrigt avslutat det sjunde ledarskapsprogrammet i ordningen. Jag prioriterar att vara med när programmen startar och när de avslutas vilket gör att jag får fyra dagar med alla chefer inom kommunen, bolagen samt ITSAM som valt att köpa platser. Jag känner mig stolt över att vi "håller i" och fortsätter på samma linje att skapa "en ledarkultur" i vår organisation. Dessa "träningsläger" ger inte sällan fler frågor än svar när man åker hem. Som deltagare får man insyn i och fördjupar sin kunskap och förståelse för komplexiteten över alla faktorer som spelar roll när man ska utvecklas för att bli framgångsrik som ledare. Ödmjukheten inför vikten av att skapa goda relationer för att lyckas med uppdraget ökar avsevärt mellan första och sista tillfället i programmet. Sedan får ju inte resan ta slut utan fortsätter på samma linje på hemmaplan med möten i triader/kvartetter och årliga uppföljningsdagar. Min känsla är enbart god efter dessa dagar. Jag har fått möta goda ledare som har utvecklats och som vill fortsätta utvecklas med mycket driv, nyfikenhet och mod. Glad och tacksam över att de finns hos oss i vår kommun! Med tanke på min första punkt så inser vi ju att behovet av att vi lyckas är stort och tenderar bli allt större framöver...


Kommentarer