Almedalen, Fotbolls-VM och lyssnartips


I onsdags var jag i Almedalen för första gången. Företagarna i Vimmerby anordnade en resa över dagen. Allt fungerade mycket bra med buss och båtfärd m m. Medarbetarna på näringslivsenheten på utvecklingsavdelningen var också med och vi fick en trevlig dag tillsammans med övriga som hängt på Företagarnas fina erbjudande. Väl på plats i Almedalen träffade jag en hel del kollegor och andra som jag på olika sätt träffat/träffar i olika konstellationer under årens lopp. Jag lyssnade bl a på East Swedens seminarium om att utveckla besöksnäringen inom vår region. Marknads- och försäljningschef, Lena Möller från Astrid Lindgrens Värld gjorde en proffsig dragning kring framgångsfaktorer. 

Igår var utvecklingschef, Thomas Svärd och jag på företagsbesök på Gjuteribolaget AB i Vimmerby. Jag fick mycket input med mig tillbaka och känner mig både inspirerad och motiverad att jobba vidare med att utveckla näringslivsarbetet inom framförallt områden som kommunikation. Sedan har vi naturligtvis vår gemensamma utmaning som handlar om kompetensförsörjningen framöver. Där behöver vi samverka och vara kreativa tillsammans. 

Annars sätter jag mig nu in i de förbättringsområden och de slutsatser som finns beskrivna i den utvärderingsrapport av Vimarhem som blev klar i veckan. Jag har bestämt möte med utvärderarna efter min semester för att jag som VD för moderbolaget ska få kompetensutveckling och vägledning kring min roll och ansvar och roller i allmänhet inom den kommunala bolagskoncernen.

Jag vill också ge ett lyssnartips. Coachen, Johan Berger har en podd som jag lyssnade på i veckan där han i ett avsnitt intervjuar vårdföretagaren, Marcus Hamlin bl a om ledarskap och drivkrafter. Företaget som Marcus byggt upp heter Lansen Omsorg AB och har en hel del utvecklingsplaner. 

Sedan håller vi ju alla tummar vi kan för ytterligare framgångar i fotbolls-VM i morgon! Jag som är måttligt fotbollsintresserad i vanliga fall är främst fascinerad av att studera Janne Anderssons ledarskap och lagets starka vi-känsla med tydliga roller och ansvar. Ett lag där man visar enormt stor tillit till varandra, backar upp varandra i motgång och gläds tillsammans i medgång och vad dessa ingredienser tillsammans kan leda till när det gäller synliga resultat. Det finns inget som imponerar mer på mig, inom idrottens värld eller inom arbetslivet.

Kommentarer