Kontraster



Bilden är från milspåret igår i Södra Vi. Jag var helt själv med mina tankar, mötte eller såg inte en endaste person. Stor skillnad om man jämför med när jag igår lämnade ett soligt och vackert Stockholm. Drottninggatan, fredag eftermiddag. Ja, kontrasterna kan inte bli större. Jag är i behov av båda dessa miljöer.

Kommundirektörsdagar

Jag har varit på höstens kommundirektörsdagar. Jag har förmånen att sitta i styrelsen tillsammans med sju andra kollegor från olika kommuner runt om i Sverige. Aldrig förut har så många anmält sig, denna gång var vi ca 120 personer som träffades under två dagar. Den första dagen ägnades åt digitalisering med bl a besök av regeringskansliets nya CDO samt ansvariga på SKL, Inera och Kommentus. Visste ni att 79% av dagens två-åringar använder sig av internet?  Dag två besökte Laura Hartman oss angående tillitsdelegationens arbete. Dessutom vår sista föredragshållare, Henrik Ekengren Oskarsson som är professor i statsvetenskap med särskild inriktning mot valforskning, opinion och demokrati. Det blev två bra dagar där vi fick den sista uppdateringen och lägesbilden inom dessa områden som är så aktuella för oss i vår vardag.


Anders Hansen

På vägen hem tog jag del av den föreläsning som Anders Hansen gav i Vimmerby i slutet av augusti som jag missade. Anders Hansen är dessutom nu ny krönikör i Dagens Industri där man nu med jämna mellanrum kan ta del av hans forskning och budskap om vad som visar sig fungera genom beprövad erfarenhet. Jag har sedan tidigare läst boken "Hjärnstark". Föreläsningen går i samma linje och rekommenderas. Här har ni länken.


Kommentarer