Ledarprogram 10 samt aktuella frågor kring företag i kommunen samt interna bolag


Ledarprogram 10

Nu har vi startat upp ledarprogram nummer 10. Här ser ni en ögonblicksbild från uppstarten. Jag känner stark glädje och tacksamhet över att de chefer/ledare som jag har haft förmånen att möta och som finns hos oss här på Vimmerby kommun. Vilket fantastiskt gäng! Varmt lycka till det kommande 1,5 året. Jag är övertygad om att er gemensamma utvecklingsresa kommer att ha betydelse för resultatutvecklingen. Det händer när ledare med rätt inställning och attityd till uppdraget får verktyg och stöd för att underlätta konsten att utöva ledarskap.

Jan Erixon

Den här veckan har det blivit klart att Jan Erixon slutar som VD på Vimarhem efter 29 år. Varmt tack Jan för gott samarbete. Jag vet att våra förvaltningar uppskattar på det sätt hur samarbetet sker, som utgår utifrån behov, och naturligtvis resultaten i form av olika verksamhetsanpassade lokaler för vår kärnverksamhet. Vimarhem har med Jans ledning under åren byggt bostäder som är genomtänkta både utifrån estetik och att "kalkylen håller". Nu ska styrelsen påbörja arbetet med att söka efter en ny VD. Närmast i plan ligger att bygga bostäder på tomten Pistolsmeden centralt i Vimmerby.

Ägardialoger

Den här veckan har vi haft ägardialoger med de helägda kommunala bolagen Vimarhem och VEMAB/Vimmerby fiber. Genomgång gjordes av läget utifrån perspektiven, ekonomi, medarbetare, medborgare och utveckling. Den sammantagna bilden visar på en god ekonomi i båda bolagen och vi gläds särskilt åt de goda omdömen VEMAB fått i sin kundundersökning.

Ljunghäll AB

I onsdags var utvecklingschefen Thomas Svärd och jag på företagsbesök hos VD, Hans Linnér på Ljunghäll AB i Södra Vi. Företaget som under mycket lång tid betytt och betyder så mycket för oss i kommunen. Jag slås ofta av hur stolta många anställda är som jobbar där är över sin arbetsplats. Branschen är otroligt konkurrensutsatt och kräver ständig anpassning och förnyelse. Jag känner mig tacksam över all den djupa kompetens som finns inom vår kommun inom pressgjuterisektorn. Den säkrar utifrån många perspektiv vår kommuns läge och framtidstro. Utmaningar finns det dock gott om och som kräver lyhördhet, dialog och samverkan, bl a inom kompetensförsörjningsområdet.

Orkla Foods AB

Jag missade tyvärr invigningen i onsdags när Frödinge Mejeri invigde sin nya pelletspanna. Där använder man nu bara förnybara energikällor. Ledande politiker och tjänstemän från utvecklingsavdelningen var dock på plats och berättade att det varit en mycket trevlig invigning.





Kommentarer