Internationella kvinnodagen, besök i Kinda och lite om nästa vecka




Internationella kvinnodagen

I mitt dagliga arbete tänker jag sällan på könsskillnader. Jag drivs istället av att vi i samverkan, oavsett om vi är män eller kvinnor, ska leverera goda tjänster till våra kommuninvånare. Dessutom med ambitionen att öka kvaliteten under kostnadskontroll. Jag har reflekterat en del under senaste tiden. Jag har varit van vid att tidigt få olika chefsposter. Jag blev föreståndare för ett dåtidens ålderdomshem vid 21 års ålder och första förvaltningschefsjobbet fick jag i 30- årsåldern. Sedan fick jag kommunchefsjobbet här i Vimmerby, år 2010. Jag har ofta varit både relativt ung när jag fått uppdragen och dessutom kvinna. Jag kommer aldrig mer vara bland de yngsta längre utan konstaterar att det snart istället blivit 30 år i kommunbranschen. Under dessa år har dock otroligt mycket hänt utifrån jämställdhetsperspektiv. Förutom något undantag så har jag för min egen del haft manliga chefer. För det är så det traditionellt sett ut. Det är under de senaste åren som det blivit betydligt mer jämställt inom kommuners tjänstemannaledningar. Jag har haft förmånen att mina chefer alltid trott på mig, många gånger mer än jag själv gjort, oavsett om de varit män eller kvinnor. Det betyder inte att det alltid varit enkelt, men det har varit och är enormt lärorikt.  För mig är det en självklarhet att män och kvinnor ska bemötas på samma sätt när det gäller såväl frågor kring inflytande som ekonomi, hälsa m m. De gånger jag känner av att jag eller någon annan runt omkring mig blir olikt bemött på grund av kön så känner jag både frustration och besvikelse. Den går nog då inte heller obemärkt förbi i min omgivning.

Kinda

Igår var jag på ett trevligt besök hos min kollega i Kinda kommun. Vi utbytte värdefulla tankar och erfarenheter kring målstyrning.

Nästa vecka

Nästa vecka väntar ett nätverksmöte inom CKS (Linköpings universitet). Den här gången träffas kommundirektörer och kommunstyrelseordföranden tillsammans. Värdkommun är Norrköping.
I början av veckan ska jag dessutom vara ledig för att åka till Stockholm och gå på en efterlängtad konsert med min yngsta dotter.

Kommentarer